vrijdag 20 februari 2015

Sils-Silvaplana

Het was vanmorgen weer strakblauw en -14.7 graden dus dat beloofde wat en die belofte is ook gehouden. Na het ontbijt eerst even naar de COOP en na alles klaargemaakt te hebben nam ik de bus naar Sils die keurig op tijd kwam en vlug in Sils was. Het bekende huis stond er nog steeds en was nog goed onderhouden:
En ook het huis wat Mamma of ik vele jaren geleden fotografeerden staat nog steeds aan de weg van Sils Maria naar het meer:
en ook de Piz de la Margna steekt nog steeds ver boven Sils uit:
In de andere richting kijkend zijn ver weg Crap Da Sass (bij Silvaplana) en nog verder het baantje naar Muottas Muragl goed te zien:
Op weg naar een bank om te gaan eten passeerde ik deze bolle toet die het fijner vond om gedragen te worden dan op een sleetje te zitten:
en vlak daarna vond ik deze fraaie bank om op te gaan zitten voor de lunch:

                                          
met een fraai uitzicht op de Corvatsch-groep en de spiegeling daarvan en een wak in het ijs.
Terwijl ik daar zat kwam er ook een echtpaar langs waarvan de man probeerde met zijn tablet een foto van de bergen te maken:


 wat zijn vrouw al vlug van hem overnam toen het niet erg bleek te lukken:
Nadat ik mijn brood op had maakte ik nog twee panorama's: de eerste in oostelijke richting:
en daarna één in westelijke:
en daarna wandelde ik verder (in oostelijke richting) langs de loipe die soort 4 baans snelweg was: één voor "klassieke langlaufers" een dubbele voor de modernere ski-schaats-pas en dan nog een stuk voor "gewone"wandelaars.
Na een tijdje zag ik dit bord naast de loipe staan en een tijdje later dit:
waarbij uit de opnametijden volgde dat ik niet bijzonder snel was: de eerste maakt ik om12h33 en de tweede om 13h40 dat is dus 2.5 km in meer dan een uur!
Naarmate ik dichter bij Silvaplana kwam zag ik steeds meer "kite-skiërs" die soms zo vlug gingen dat ik geen tijd had om m'n camera goed recht te houden!
Dit is zomaar een kijkje op Silvaplana en dit echtpaar vond dat kennelijk ook een mooi uitzicht:
Bij Surlej kwam er een langlaufer bij me zitten met een prachtige hond:
Die toen hij het "vrouwtje" van de lanlaufer zag onmiddellijk naar haar toe rende en bij haar ging zitten:
Zij wandelden naar Sur Lej, waar ze een appartement hadden want een hond in een hotel vonden ze niets! Ik ging ongeveer dezelfde kant op en maakte daar nog deze foto van Crap da Sass voor de Piz de la Margna.
Op de brug van Surlej wachtte ik op de bus naar Samedan en maakte daar nog dit panorama in oostelijke richting:

en met de aankomst van de bus was dit het eind van een prachtige wandeling!
Het weer was prachtig, volop zon terwijl de voorspelling voor deze dag "teilweise sonnig" was en (gelukkig) hadden ze dus gejokt!

1 opmerking: