maandag 23 februari 2015

Wisselende dag

Het weerbericht van gisteren voor vandaag was "buien". Toen ik wakker werd en naar buiten keek was het een strakblauwe lucht en de zon scheen volop. Na het ontbijt even gesproken met iemand van het hotel om mij voortaan een slaschotel als enig voorgerecht te geven en dat werd onmiddellijk toegezegd.
Ik besloot naar Ospizio Bernina te gaan en deed eerst wat boodschappen voor de lunch bij de COOP en liep toen naar het station en nam de trein uit Scuol die in Pontresna aansluit op de trein uit Chur naar Tirano en dat liep prima. De zon scheen nog toen ik deze foto van "Stopt op verzoek" bij Surovas nam.
en bleef nog steeds schijnen toen we verder de Bernina-pas opreden. Op een gegeven ogenblik, niet lang na Morteratsch zag ik de top van de Piz Lagalp:
 en daarna kreeg ik de hele berg in kreeg doordat we steeds verder omhoog reden:
en ook toen ik deze foto maakte van de schaduw van een stroomafnemer van onze trein:
Daarna kwamen we bij de Diavolezzabaan waarvan hier twee foto's:

en hierop is al een beetje te zien dat het niet meer helemaal zonnig was.
En daarna waren we al gauw op het station Ospizio Bernina maar daar bleek dat het weggetje op de kaart naar het eigenlijke Ospizio in de winter afgesloten is en ik moest me dus, net als een paar andere fotografen, beperken tot wat we op het stationnetje konden doen. Ik begon met een panorama van het Lago Bianco:
 en een gewone foto van de stuwdam aan de Zwitserse kant van het meer:
die als een dun streepje rechts onder het midden van het panorama ook te zien is.
Op het station stonden nog de "klassieke" Zwitserse seinklokken, die zoals later bleek ook nog in bedrijf waren. In het station stond ook deze grote, elektrische sneeuwploeg met een grote loc voor de aandrijving:
en op deze uitverkiezing zijn ze bij de Rhätische Bahnen heel erg trots:
 en inmiddels werd het drukker op dit station waar je niet vanaf kan:
Van de kant van Tirano kwam daarna deze trein aan die iedereen die op het station stond meenam;


terwijl het inmiddels helemaal grijs was geworden en behoorlijk koud!
Op de terugweg maakte ik vanuit de trein
 nog deze foto's van een gondel van de Lagalp-baan die zo te zien niet veel klandizie had!
In Pontresina stapte ik over in de trein naar Samedan waar ik direct naar het hotel ging en waar verder ook bleef, want inmiddels viel er ook nog wat sneeuw!
Voor morgen zijn er buien voorspeld maar ze zeggen niet wat voor buien dat zijn!


2 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat het de komende dagen iets minder grijs zal zijn.
    Want dat is toch wel leuker voor je.
    Liefs, Margrit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Opa, wat een super leuke blog met hele mooie foto's!
    Ik vind het leuk om te lezen en te zien wat je al allemaal gedaan hebt op vakantie.
    Tot snel! Veel liefs en groetjes van Carli

    BeantwoordenVerwijderen